CZ052 Etika v podnikání

 

Garant předmětu: RNDr. Mgr. Ing. Mgr. Bc. Jaroslav Lindr, Ph.D.,

kanc. Z144, lindr.j@fce.vutbr.cz, +420 5 4114 7693

 

 

Odkaz na fakultní stránky předmětu

 

http://www.fce.vutbr.cz/studium/predmety/Predmet.asp?kod=CZ052

 

Základní informace  

 

Předmět je deklarován jako povinně volitelný. Zvolit ho mohou studenti 1. ročníku navazujícího magisterského studia oborů Vodní hospodářství a vodní stavby a Management stavebnictví a 2. ročníku navazujícího magisterského studia oboru Pozemní stavby.

Posláním předmětu je seznámit studenty s „měkkým managementem“ zacíleným na dosud podceňovanou a neznámou oblast etiky v podnikání.

V průběhu výuky bude studentům zprostředkován výklad o historickém vývoji etiky, vymezení etiky a morálky, budou naznačeny vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikáním, dále implementace etiky do firemní strategie, etika ve firemní kultuře, poznání o etickém kodexu a zásadách eticky orientovaného managementu.  

 

Harmonogram předmětu

 

Pro studenty, kteří mají 13titýdenní letní semestr v 1. ročníku NMg. studia:

  1. Úvod do etiky. Význam etiky. Koncepce a přínos etiky. Manažerská a podnikatelská etika. Etika a morálka.
  2. Základní prvky etických teorií. Tradiční a moderní pojetí. Úvod do dějin etiky. Člověk a etika.
  3. Historicko-vývojové proměny etiky, významné etické směry a osobnosti, odkaz pro současnost.
  4. Novověká etika. Relativismus, materiální etika hodnot, pozitivismus, nové koncepce etiky. Soudobé etické směry.
  5. Transformace etiky do podnikání. Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
  6. Úvod do etiky managementu. Etika řízení a odpovědnosti. Etický rozhodovací proces.
  7. Vztah mezi etikou a podnikáním. Osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky osobnosti.
  8. Manažer a etika – perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera. Dichotomie v manažerské činnosti.
  9. Implementace etiky, podstata a význam. Morální rozvoj firmy. Public relations.
  10. Integrace etiky do firemní kultury. Role etické strategie v rozvoji firmy. Společenská odpovědnost firem.
  11. Etika v činnosti podnikového managementu. Etika pracovních vztahů ve firmě. Mravní kultura současného podnikatele.
  12. Etický kodex, příklady. Etický auditing firmy. Neetické projevy jednání, prevence a jejich řešení.
  13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu. Eticko-společenský katechismus.

 

Pro studenty, kteří mají 8mitýdenní zimní semestr ve 2. ročníku NMg. studia:

  1. Úvod do etiky. Význam etiky. Koncepce a přínos etiky. Manažerská a podnikatelská etika. Etika a morálka. Základní prvky etických teorií. Tradiční a moderní pojetí. Úvod do dějin etiky. Člověk a etika.
  2. Historicko-vývojové proměny etiky, významné etické směry a osobnosti, odkaz pro současnost.
  3. Novověká etika. Relativismus, materiální etika hodnot, pozitivismus, nové koncepce etiky. Soudobé etické směry.
  4. Transformace etiky do podnikání. Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus. Úvod do etiky managementu. Etika řízení a odpovědnosti. Etický rozhodovací proces.
  5. Vztah mezi etikou a podnikáním. Osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky osobnosti. Manažer a etika – perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera. Dichotomie v manažerské činnosti.
  6. Implementace etiky, podstata a význam. Morální rozvoj firmy. Public relations.
  7. Integrace etiky do firemní kultury. Role etické strategie v rozvoji firmy. Společenská odpovědnost firem. Etika v činnosti podnikového managementu. Etika pracovních vztahů ve firmě. Mravní kultura současného podnikatele.
  8. Etický kodex, příklady. Etický auditing firmy. Neetické projevy jednání, prevence a jejich řešení. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu. Eticko-společenský katechismus.

 

Požadavky k zápočtu

 

Pro studenty, kteří mají 13titýdenní letní semestr 1. ročníku NMgr. studia:

  • Vypracování seminární práce (prezentace) na zvolené téma z oblasti etiky aplikované na oblast pracovního, firemního, studijního a osobního života. Přehled vhodných témat najdete.
  • Uspokojivé zvládnutí písemky z teoretické části výkladu, která prověří orientaci v klíčových pojmech etiky.

 

Pro studenty, kteří mají 8týdenní zimní semestr 2. ročníku NMgr. studia:

  • Vypracování seminární práce o rozsahu min. 5 stran A4 na zvolené téma z oblasti pedagogiky aplikované na oblast inženýrské pedagogiky a vyučovacího procesu v odborných technických předmětech. Přehled témat najdete zde.
  • Uspokojivé zvládnutí písemky z teoretické části výkladu, která prověří orientaci v klíčových pojmech etiky.

 

Studijní materiály

 

  • Výklad na přednáškách.
  • Elektronický studijní text LINDR, J. CZ52 Etika v podnikání v modulech M01 Úvod do etiky, M02 Etická firemní strategie, M03 Implementace etiky dostupný v databázi studijních opor intranetu FAST.

 

Další literatura

 

Uvedená literatura je pouze doporučená, směrodatný je studijní materiál (viz výše).

 

ARZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha, Zvon, 1998.

BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press, 2002.

RIEGEL, K. Etika a psychologie v podnikání. Praha, Karolinum, 2006.

KÁRNÍKOVÁ, E. Etika v podnikání a řídící práci. Praha, VŠE, 1997.

KOHOUTEK,R., ŠTĚPANÍK,J. Psychologie práce a řízení. Brno: CERM, 1999.

BRÁZDOVÁ, D. Zásady společenského chování. Praha: ROAD, 1991.

Kontakt

Ústav společenských věd, Fakulta stavební, Vysoké učení technické v Brně * Institute of Social Sciences, Faculty of Civil Engineering, Brno University of Technology

2700(at)fce.vutbr.cz

Žižkova 17, 602 00 Brno
Poštovní adresa:
Veveří 95, 602 00 Brno

+420 541 147 691

Vyhledávání

SPV FAST VUT v Brně © 2009 - 2017 Všechna práva vyhrazena.