NZB011 Inženýrská pedagogika

Garant předmětu:

 

Garant předmětu a vyučující:

RNDr. Mgr. Ing. Mgr. Bc. Jaroslav Lindr, Ph. D.

místnost: Z144, tel.: 5 4114 7393, lindr.j@fce.vutbr.cz

 

Cíl předmětu:

 

Orientace v předmětu, schopnost aplikovat získané znalosti, vědomosti a dovednosti v profesním i osobním životě.

 

Harmonogram:

 

1. Úvod do pedagogiky a inženýrské pedagogiky. Vztah k oborové didaktice. Souvislost s dalšími vědními disciplínami.
2. Historicko-vývojové proměny pedagogiky. Přehled pedagogických směrů a osobností.
3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Realizace kurikula v pedagogické praxi. Rámcový vzdělávací program.
4. Didaktické zásady, humanizační tendence. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Výběr učiva a jeho strukturace.
5. Typologie a struktura vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely.
6. Vyučovací metody – přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky. Zhodnocení, význam, optimální volba metod.
7. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem. Didaktické prostředky.
8. Cíle výuky. Příprava učitele na pedagogické působení. Řízení školství, školský management.
9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace. Správná tvorba didaktických testů a vyhodnocení jejich parametrů.
10. Literatura s didaktickou funkcí. Učebnice, jejich analýza, tvorba a hodnocení, optimalizace.
11. Osobnost učitele odborných předmětů. Teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství. Směry a představitelé. Shody a rozdíly.
13. Specifika a zvláštnosti vyučovacího procesu v odborných předmětech. Idealizace stavu školství.

 

Požadavky k zápočtu:

 

  • zpracování seminární práce, resp. prezentace na zvolené téma. Přehled témat najdete zde.
  • absolvování zápočtové prověrky z teoretické části učiva.

 

Studijní literatura:

 

 

ÚSPV FAST VUT v Brně © 2009 - 2022 Všechna práva vyhrazena.