NZB012 Etika v podnikání
Garant předmětu:
Garant předmětu a vyučující:
RNDr. Mgr. Ing. Mgr. Bc. Jaroslav Lindr, Ph.D.
místnost: Z144, tel.: 5 4114 7393, lindr.j@fce.vutbr.cz
Cíl předmětu:
- Znalost etiky jako společenskovědního předmětu. Orientace v teoretickém vymezení etiky a historickém vývoji etických koncepcí. Pochopení přínosu společensko-etického uvažování v ekonomické oblasti. Schopnost hledání styčných bodů mezi etikou a firemní praxí.
- Cílem je všestranná kultivace osobnosti vedoucí k plné kompetenční připravenosti do profesního a osobního života a snaha získat dovednost nového přemýšlení o etických zásadách podnikání. Znalost etických principů a jejich souvislostí s podnikáním.
- Pochopení humanizační přeměny osobnosti, firemní kultury a strategie.
- Schopnost aplikovat etické principy do profesního a osobního života. Je akcentován přínos etiky pro kultivaci osobnosti a firemního prostředí. Předmět vyúsťuje v komplexní pochopení vztahu mezi etikou a podnikáním.
- Předmět je vhodný zejména pro studenty, kteří se v budoucnu chtějí orientovat na oblast podnikání nebo firemního života, aby získali reálné povědomí o podnikatelském prostředí, aby byli připraveni na nešvary společnosti, učili se jim čelit a přitom usilovali o zlepšení stavu.
Odkaz na fakultní stránky předmětu:
www.fce.vutbr.cz/pro-studenty/predmety/NZB012
Harmonogram:
- Úvod do etiky. Význam etiky. Koncepce a přínos etiky. Manažerská a podnikatelská etika. Etika a morálka.
- Základní prvky etických teorií. Tradiční a moderní pojetí. Úvod do dějin etiky. Člověk a etika.
- Historicko-vývojové proměny etiky, významné etické směry a osobnosti, odkaz pro současnost.
- Novověká etika. Relativismus, materiální etika hodnot, pozitivismus, nové koncepce etiky. Soudobé etické směry.
- Transformace etiky do podnikání. Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
- Úvod do etiky managementu. Etika řízení a odpovědnosti. Etický rozhodovací proces.
- Vztah mezi etikou a podnikáním. Osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky osobnosti manažera.
- Manažer a etika – perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera. Dichotomie v manažerské činnosti.
- Implementace etiky, podstata a význam. Morální rozvoj firmy. Public relations.
- Integrace etiky do firemní kultury. Role etické strategie v rozvoji firmy. Společenská odpovědnost firem.
- Etika v činnosti podnikového managementu. Etika pracovních vztahů ve firmě. Mravní kultura současného podnikatele.
- Etický kodex, příklady. Etický auditing firmy. Neetické projevy jednání, prevence a jejich řešení.
- Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky. Eticko-společenský katechismus.
Požadavky k zápočtu:
- zpracování seminární práce, resp. prezentace na zvolené téma. Přehled témat najdete zde. Pro architekty přehled témat zde.
- absolvování zápočtové prověrky z teoretické části učiva.
Studijní literatura:
Povinná literatura:
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání M01 Nástin etiky. Brno: FAST, studijní opory, 2007.
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání M02 Etická firemní strategie. Brno: FAST, studijní opory, 2007.
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání M03 Implementace etiky. Brno: FAST, studijní opory, 2007.
Doporučená literatura:
KOHOUTEK, Rudolf a ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Psychologie práce a řízení. Brno: CERM, 1999. ISBN 80-214-1552-5
RIEGEL, Karel. Etika a psychologie v podnikání. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1118-X
BAČOVÁ, Hana. Etika v podnikání. Zlín: UTB, 2014. ISBN 978-80-7454-368-5
KÁRNÍKOVÁ, Jitka. Etika v podnikání a řídící práci. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7
ROLNÝ, Ivo. Etika v podnikové strategii. Ostrava: Key Publishing, 2007. ISBN 978-80-87071-45-8
LUKNIČ, Arnold Steve. Etika - štvrtý rozmer podnikania. Trenčín: SAP, 1994. ISBN 80-85665-30-1