NZB012 Etika v podnikání

Garant předmětu:

 

Garant předmětu a vyučující:

 RNDr. Mgr. Ing. Mgr. Bc. Jaroslav Lindr, Ph.D. 

místnost: Z144, tel.: 5 4114 7393, lindr.j@fce.vutbr.cz

 

Cíl předmětu:

 

  • Znalost etiky jako společenskovědního předmětu. Orientace v teoretickém vymezení etiky a historickém vývoji etických koncepcí. Pochopení přínosu společensko-etického uvažování v ekonomické oblasti. Schopnost hledání styčných bodů mezi etikou a firemní praxí.
  • Cílem je všestranná kultivace osobnosti vedoucí k plné kompetenční připravenosti do profesního a osobního života a snaha získat dovednost nového přemýšlení o etických zásadách podnikání. Znalost etických principů a jejich souvislostí s podnikáním.
  • Pochopení humanizační přeměny osobnosti, firemní kultury a strategie.
  • Schopnost aplikovat etické principy do profesního a osobního života. Je akcentován přínos etiky pro kultivaci osobnosti a firemního prostředí. Předmět vyúsťuje v komplexní pochopení vztahu mezi etikou a podnikáním.
  • Předmět je vhodný zejména pro studenty, kteří se v budoucnu chtějí orientovat na oblast podnikání nebo firemního života, aby získali reálné povědomí o podnikatelském prostředí, aby byli připraveni na nešvary společnosti, učili se jim čelit a přitom usilovali o zlepšení stavu.

 

Odkaz na fakultní stránky předmětu:

 

www.fce.vutbr.cz/pro-studenty/predmety/NZB012

 

Harmonogram:

 

  1. Úvod do etiky. Význam etiky. Koncepce a přínos etiky. Manažerská a podnikatelská etika. Etika a morálka.
  2. Základní prvky etických teorií. Tradiční a moderní pojetí. Úvod do dějin etiky. Člověk a etika.
  3. Historicko-vývojové proměny etiky, významné etické směry a osobnosti, odkaz pro současnost.
  4. Novověká etika. Relativismus, materiální etika hodnot, pozitivismus, nové koncepce etiky. Soudobé etické směry.
  5. Transformace etiky do podnikání. Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
  6. Úvod do etiky managementu. Etika řízení a odpovědnosti. Etický rozhodovací proces.
  7. Vztah mezi etikou a podnikáním. Osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky osobnosti manažera.
  8. Manažer a etika – perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera. Dichotomie v manažerské činnosti.
  9. Implementace etiky, podstata a význam. Morální rozvoj firmy. Public relations.
  10. Integrace etiky do firemní kultury. Role etické strategie v rozvoji firmy. Společenská odpovědnost firem.
  11. Etika v činnosti podnikového managementu. Etika pracovních vztahů ve firmě. Mravní kultura současného podnikatele.
  12. Etický kodex, příklady. Etický auditing firmy. Neetické projevy jednání, prevence a jejich řešení.
  13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky. Eticko-společenský katechismus.

 

Požadavky k zápočtu:

 

  • zpracování seminární práce, resp. prezentace na zvolené téma. Přehled témat najdete zde. Pro architekty přehled témat zde.
  • absolvování zápočtové prověrky z teoretické části učiva.

 

Studijní literatura:

 

Povinná literatura:

LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání M01 Nástin etiky. Brno: FAST, studijní opory, 2007.

LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání M02 Etická firemní strategie. Brno: FAST, studijní opory, 2007.

LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání M03 Implementace etiky. Brno: FAST, studijní opory, 2007.

 

Doporučená literatura:

KOHOUTEK, Rudolf a ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Psychologie práce a řízení. Brno: CERM, 1999. ISBN 80-214-1552-5

RIEGEL, Karel. Etika a psychologie v podnikání. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1118-X

BAČOVÁ, Hana. Etika v podnikání. Zlín: UTB, 2014. ISBN 978-80-7454-368-5

KÁRNÍKOVÁ, Jitka. Etika v podnikání a řídící práci. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7

ROLNÝ, Ivo. Etika v podnikové strategii. Ostrava: Key Publishing, 2007. ISBN 978-80-87071-45-8

LUKNIČ, Arnold Steve. Etika - štvrtý rozmer podnikania. Trenčín: SAP, 1994. ISBN 80-85665-30-1

ÚSPV FAST VUT v Brně © 2009 - 2022 Všechna práva vyhrazena.